Local brand skincare.

Assalamualaikum,

Apa khabar semua? Untuk entry pertama aku pada tahun 2020 akan didedikasi kepada barangan tempatan Malaysia terutama skincare yang semakin membuka mata kita tentang ketidakbagusan produk timbang kilo secara am. Aku sendiri sebenarnya tak pernah terjebak dengan produk timbang kilo setelaah nampak sendiri kesannya daripada kenalan terdekat. Ngeri!

Namun begitu, pengalaman aku duduk di Seoul Korea beberapa bulan yang kerap semenjak tahun 2017 banyak educate diri aku tentang ingredient yang bagus dalam product skincare. Aku belajar tentang basic skincare. Aku belajar apa itu AHA/BHA, hyaluronic acid, niacinamide, centella asiatic, vitamin c dan banyak lagi. Ini hanya ingredients common yang majoriti orang kita biasa dengar.

Bila cuti aku akan pergi bertapa di drugstore di Seoul dan belek sebanyak mungkin skincare yang ada. Jujur aku kagum. Bila balik Malaysia confirm aku akan open order untuk product yang susah nak dapat kat Malaysia. Jadi personal shopper kecil-kecilan je sebab aku ada kerja hakiki lain duduk di Seoul Korea sana.

Itu cerita sejak 2017. Tapi sekarang 2020, apa yang aku lihat kita dah ada semakin banyak local brand skincare yang bagus. Kebanyakkan brand ni dah mulai educate para peminat skincare tentang bahan yang merosakkan kulit kepada cara yang betul untuk pakai skincare. I salute that effort! Aku dah tak perlu nak kenalkan tentang korean skincare lagi sebab aku dengan bangganya akan suggest local brand seperti MimpiMika, Kayman Beauty, Jelita KL, Root Remedies dan the list goes on.

Next entry aku akan cuba share tentang local brand yang aku dah cuba dan keberkesanannya sama ada ok atau tidak pada kulit aku. Stay tuned!

Comments

Popular posts from this blog

Travelog Padang Besar, Perlis.

Travelog Bangkok: Kanchanaburi

Travelog Time Capsule Retreat, Pahang.